Wat doet de luchtverkeersleiding?
De hele dag vliegen er vliegtuigen af en aan op alle vliegvelden in Nederland. Niet alleen vakantievliegtuigen, maar ook militaire vliegtuigen stijgen op en landen op de landingsbanen. Wat moet de luchtverkeersleider doen om dit goed te laten gaan?
In de toren
Het is heel belangrijk dat de luchtverkeersleiding precies weet welk vliegtuig waar is. Door ze op het juiste moment te laten opstijgen en landen, voorkomen ze botsingen. Vanuit hun toren houden ze alles goed in de gaten.
Dat is vooral belangrijk als het mistig is of hard regent. Dan zien de piloten zelf ook weinig, en zijn ze heel afhankelijk van de informatie uit de verkeerstoren.
Goed blijven kijken
Het belangrijkste in de verkeerstoren zijn de ramen. Die lopen helemaal rondom, zodat ze de lucht goed in de gaten kunnen houden. Bij slecht weer kijken ze op een radar. Daarop zien ze precies waar de vliegtuigen zijn.
Aan de kleur van het vliegtuig op de radar kunnen ze zien of het vliegtuig alleen overvliegt, of ook moet landen op het vliegveld. En ze moeten natuurlijk aangeven wie er wanneer mag opstijgen en vanaf welke baan.
In de simulator
Om te leren hoe je al deze dingen tegelijkertijd in de gaten houdt, volgen de luchtverkeersleiders een opleiding. Daarbij beginnen ze in een simulator. Dat is een kamer in de vorm van een verkeerstoren, maar in plaats van ramen hangen er schermen. Daarop is een neppe lucht te zien.
Er moeten verschillende opdrachten worden uitgevoerd, zodat de luchtverkeersleiders in opleiding leren wat ze moeten doen zonder dat er echte botsingen plaatsvinden.
Noodsituaties
Ze oefenen niet alleen opstijgen en landen, maar ook wat ze moeten doen als er dingen mis gaan. Bijvoorbeeld als een vliegtuig kapot is op een landingsbaan, of wanneer er vogels rondvliegen die in de motor van het vliegtuig kunnen komen. Hiervoor sturen ze de vogelwacht aan. Zij rijden rond om te zorgen dat de vogels niet in de motoren komen.
De vogelwacht kijkt welke vogel er zit en jaagt deze dan weg met een angstkreet van deze vogel. Dat geluid laten ze hard horen door speakers op het dak van de auto. Als dit niet werkt, hebben ze een pistool om de vogels te verjagen. Het pistool schiet met het geluid van een gillende keukenmeid, of een harde knal.
Geconcentreerd werken
Omdat de luchtverkeersleiders super geconcentreerd moeten werken, mogen ze maximaal 2,5 uur achter elkaar werken. Daarna moeten ze verplicht pauze houden, om daarna helemaal fris nog 2,5 uur te werken.
Brandweer
In de verkeerstoren zitten altijd drie mensen, maar er zitten ook de hele dag mensen bij de brandweer naast de toren. Zij moeten binnen twee minuten ter plekke zijn wanneer de luchtverkeersleiding ze oproept.
Er komt dus heel wat bij kijken om jouw vliegtuig naar je vakantiebestemming te krijgen!