Waarom worden programma's onderbroken voor reclame?

Waarom worden programma's onderbroken voor reclame?
reclame

Ken je dat? Zit je net lekker een film of een leuk programma te kijken op televisie, komt er weer een reclameblok tussendoor. Zo vervelend! Waarom worden programma's eigenlijk onderbroken voor reclame? Willem Wever zocht het uit!

Geld

Alle omroepen hebben reclame nodig om programma’s te kunnen maken. Dankzij reclame's krijgen de programma's namelijk geld binnen. De programma's laten bijvoorbeeld een reclame zien van een winkel. Daar is de winkel blij mee, omdat veel mensen deze reclame zien. Als bedankje daarvoor, krijgt het programma geld van deze winkel. Reclame is dus een inkomstenbron, die handig is, omdat van dat geld de programma's gemaakt kunnen worden!

Verschil

Er zit wel verschil tussen de publieke omroepen op NPO 1, 2 en 3 en de commerciële omroepen (RTL 4, SBS 6, Veronica enz.). Een publieke omroep mag geen programma‘s onderbreken voor reclame. Commerciële zenders mogen en doen dit wel. De publieke omroepen mogen geen winst maken en moeten zich aan een de regels van de regering houden.

Publieke omroepen

De publieke omroepen moeten zich aan regels houden. Zo moeten ze onder andere programma’s over kunst en cultuur maken en programma’s maken voor een kleine doelgroep. De publieke omroepen krijgen subsidie (extra geld van de overheid) omdat ze van de reclame-inkomsten alleen niet alles kunnen betalen. Ook moet de publieke omroep neutraal blijven. Ze mogen daarom geen reclame maken voor een bepaald merk.

Commerciële omroepen

Commerciële omroepen krijgen geen subsidie. Zij verdienen al hun geld met verkoop van reclamezendtijd. Commerciële omroepen mogen helemaal zelf weten wat ze uitzenden: ze hoeven zich niet aan regels van de overheid te houden. 

Challenges