Waarom moet de treinrails geslepen worden en hoe doen ze dat?
Doordat de treinrails veel gebruikt worden, slijten ze op een gegeven moment. Als de treinrails slijten, komen er butsen (een soort deukjes) in het spoor en dat zorgt ervoor dat de treinen na een tijdje niet meer op de rails kunnen rijden.
Een slijptrein kan deze butsen er weer uithalen.
Een slijptrein is een soort machine met een set slijpschijven onder de trein. Met een lasersysteem worden de rails gecontroleerd en als het nodig is, slijpt de machine een aantal keer over de rails. Hierdoor worden de treinrails weer in de juiste vorm gebracht. Om dit te kunnen doen rijdt de slijptrein heel langzaam. Bij het slijpen komen er vuurvonkjes vrij, daarom wordt er soms vanuit de slijptrein ook water gesproeid, zodat er geen brand ontstaat.
Er zijn korte en lange slijptreinen. Lange slijptreinen hoeven minder vaak heen- en weer te rijden. In Nederland worden de treinrails meestal ’s nachts geslepen, zodat het treinverkeer overdag er geen last van heeft. Overdag worden de slijptreinen schoongemaakt en de slijpschijven vervangen. Dit gebeurt door speciale werktreinen die uit Zwitserland komen.