Waarom hangt het stoplicht voor de trein onderste boven? rood onder,groen boven?
De lampen van een spoorsein zitten in omgekeerde volgorde, zodat het rode sein altijd zichtbaar is.
Sneeuw
Let maar eens op. Bij stoplichten zit er een zonneklepje boven de lichten. De onderste lamp heeft geen zonneklep onder zich en is daardoor altijd zichtbaar. Omdat er geen sneeuw of andere viezigheid onder het sein kan opstappelen. Voor treinmachinisten is het rode sein het belangrijkst. Zolang dat brandt mag de trein niet verder rijden.
Signalen
Wist je dat een treinsein op verschillende manier kan branden en dat dit allemaal een betekenis heeft?
Groen licht: de trein mag er gewoon langs
Knipperend groen licht: de trein mag er langs, maar mag niet sneller dan 40 kilometer per uur rijden
Geel licht: afremmen naar 40 kilometer per uur of klaarmaken om te stoppen voor het volgende licht
Knipperend geel licht: rijden op zicht. Dit sein wordt meestal gebruikt bij het rangeren.
Rood licht: stoppen voor het sein. De trein mag niet verder.
Knipperend rood licht: stoppen voor het sein. Het spoor is niet in gebruik. Dit wordt meestal gebruikt bij werkzaamheden.