Vliegen naar USA, dan ga je over ijs-of groenland, waarom niet gewoon oversteken?
De kortste vliegroute is niet altijd de snelste, de goedkoopste of de veiligste. Daarom volgen vliegtuigen vaste routes. Die routes noem je luchtverkeerswegen. Dankzij het bestaan van deze luchtverkeerswegen, kan de Verkeersleiding duidelijk zien welk vliegtuig zich waar bevindt. En afhankelijk van de weersomstandigheden bepalen ze dan op welke hoogte en met welke snelheid het vliegtuig op deze route moet vliegen.
Een vliegtuig kan niet zo nauwkeurig op één lijn vliegen als een trein over de rails rijdt. Daarom heeft zo'n route een bandbreedte, waarbinnen het vliegtuig moet blijven. Die bandbreedte kan meerdere kilometers breed zijn. Een verkeersleider mag opdracht geven uit te wijken, als er een gevaarlijke situatie is of als de weersomstandigheden plotseling veranderen.
Maar als een piloot zomaar afwijkt van de route, kan hij een boete krijgen! Als iedere piloot zomaar zijn eigen route zou kiezen, zou het een gevaarlijke boel worden in de lucht. Je begrijpt dus wel dat de luchtverkeerswegen heel belangrijk zijn. En door deze vaste routes, kan het gebeuren dat je via IJsland of Groenland vliegt als je op weg bent naar de Verenigde Staten.
Wist je trouwens dat het Nederlandse luchtruim één van de drukste ter wereld is? Op Schiphol landt of vertrekt bijna elke minuut wel een vliegtuig. En dan zijn er ook nog de vliegtuigen die ons luchtruim kruisen. Wekelijks handelt de Nederlandse luchtverkeersleiding meer dan 11.000 vluchten af!