Wat betekenen de snelheidsborden achterop vrachtwagens?
Misschien is het je wel eens opgevallen. Veel vrachtwagens hebben meerdere snelheidsborden achterop staan. Bijvoorbeeld een bord met 60 met een rode rand, zeventig met een witte rand en tachtig met een rode rand. Soms staat er zelfs een bord met 100 bij terwijl een vrachtwagen in Nederland maximaal 100 km/u mag rijden. Hoe zit dat?
Vrachtwagens rijden vaak dwars door heel Europa om hun lading weg te brengen of op te halen. Alle landen hebben andere regels voor de snelheid op de weg. Zo mogen sommige vrachtwagens op de snelweg in Frankrijk 90 km/u en in Italië zelfs 100 km/u. En buiten de snelweg gelden weer andere snelheidsregels. Hoe hard een vrachtwagen mag heeft in deze landen te maken met het gewicht van de vrachtwagen. Een lichte vrachtwagen mag harder rijden dan een zware vrachtwagen.
Omdat je het gewicht vaak lastig aan de buitenkant kunt inschatten moeten vrachtwagens in bijvoorbeeld België, Frankrijk en Italië achterop verplicht aangeven hoe hard ze in dat land mogen rijden. Maar omdat in ieder land andere snelheidsregels gelden moeten vrachtwagens voor alle landen waar ze komen andere snelheidsborden op de vrachtwagen plakken.
Zo kan het dat een vrachtwagen soms een heleboel snelheidsborden op zijn vrachtwagen heeft staan. Dat is natuurlijk verwarrend. Daarom zijn de landen van de Europese Unie aan het kijken of ze één snelheid kunnen invoeren voor alle vrachtwagens.