Hoe worden treinen gemaakt?

Wetenschap & Techniek
Nederlandse spoorwegen

Treinen brengen mensen lekker snel naar de plek waar ze moeten zijn. Je kunt ermee naar je tante, een vriendinnetje, de dierentuin… Je kunt er zelfs mee naar Frankrijk! Willem Wever zoekt uit hoe dit handige vervoermiddel wordt gemaakt.

Duitsland

Treinen worden in fabrieken gemaakt zoals de fabriek Bombardier in Aken (Duitsland). Een trein wordt niet in één fabriek gemaakt, verschillende fabrieken/ bedrijven maken verschillende onderdelen.

De voorkant van een trein die op het spoor komt aanrijden

Onderdelen

De ene fabriek maakt de rijtuigen, de andere fabriek maakt weer de stoeltjes die daar in moeten. Weer een ander de technische installaties waaronder de motoren en stroomafnemers (Panthograven) en weer andere doen de ramen, de vloerbedekking en noem maar op. In die fabriek wordt dan alles aangeleverd en dan wordt uiteindelijk de trein op de rails opgebouwd. Als een heel groot bouwpakket.

Verschillende treinen

Er zijn verschillende soorten treinen. Je hebt stoptreinen, intercity’s, sneltreinen… En dan hebben ze bij verschillende vervoerders (NS, Arriva, Connexxion) ook nog allemaal een ander uiterlijk! En nog verwarrender: de oudere treinen van de NS zien er heel anders uit dan de nieuwere treinen. Kortom: er rijden heel veel verschillende treinen op het spoor! Gelukkig verschillen de onderdelen van de trein niet zo verschillend, ondanks hun verschillende uiterlijk. Dat scheelt voor de fabrikanten!

Testen

Als alle onderdelen voor een trein zijn gemaakt, en op het spoor in elkaar zijn gezet, wordt de trein helemaal getest. Als alles goed is, kan de trein eindelijk rijden!