Hoe worden auto's in de fabriek gemaakt?

Wetenschap & Techniek

Vroeger werden auto’s helemaal met de hand gemaakt. Tegenwoordig zijn hier robots voor. Alle onderdelen van een auto worden van te voren gemaakt. Door ze in de goede volgorde neer te leggen, kunnen robots de auto in elkaar zetten. De auto staat op een lopende band en elke robot doet zijn taak. Zo zijn er robots die de hele dag niks anders doen dan schroefjes draaien.

Eerst wordt de onderkant van de auto in elkaar gezet. Dan zetten ze de radiator, de zijbalken en de bumper er op. De volgende robot hijst het ladderchassis op de onderkant. Dit is het skelet van de auto. Hieraan wordt de binnenkant, de stoelen en het dashboard gemonteerd. De auto begint nu al op een auto te lijken. Vervolgens worden de deuren en de ruiten in het skelet gehangen. De motor wordt heel precies in de auto getakeld en de motorklep krijgt een plekje. Nog even de wielen er onder, in een mooi kleurtje spuiten en klaar!

Vroeger toen men ineens allemaal een auto wilde, moesten er heel snel heel veel auto’s gemaakt worden. De fabriek had toen een verf bedacht die heel snel droogde, waardoor de auto’s heel snel klaar waren. Deze verf konden ze alleen in het zwart maken. Een beroemde uitspraak van de directeur van de fabriek is; ‘de klant kan de auto in alle kleuren krijgen, zolang het maar zwart is’.

Bekijk hier een filmpje over hoe een auto gemaakt wordt